Runoja volume maaliskuu




"Monimutkaisuus"


Kuulen äitini äänen.
Edessäpäin.
Niin olen aina kuullut.
Minun äitini
ei ole monimutkainen ihminen.


Hänellä on sydän. Niitä muut naiset hukkaavat.


 




"Ajallamme pidimme hauskaa"


 


Puuhun köytetty Jumala.


Pihallani seisoo rikkinäinen leluauto.


Minä. Minun ja ne muut.


Pelokkaimmat linnut vaikenivat.


Käet munivat omiensa pesiin.


Ajallamme pidimme hauskaa.
Jatkan, mutta en tiedä.


 




"Putkikassi"



Kämmeneni halkeavat pakkasessa keskeltä halki.
Kysyttäessä kello on yhdeksän.
Sekopää 80-luvulta putkikassin kanssa kadulla.

Kaupat lienevät epäonnistuneet.
Seisoskelee taksittomalla tolpalla.
Minä kävelen.


 




"Karpaloita myynnissä"



"Karpaloita myynnissä",
kyykisteli toppahousuinen mies ovella.
Sinä siellä.
Minä täällä.
Sitten sinut ohjattiin pois.
Karpalot maistuivat.



"Huudettu"


Perääni huudettiin tänään.
Oli taas tuulinen ja tavanomainen päivä.
Kysyttiin: Ketä sä oot?
Sen kun tietäisin.
Onneksi juna odotti.
Eivät olisi auttaneet lehdistä opitut lauseet.


 



"Lopulta tulee"


 


Kaupunki nimeltä Malmi.


Aina kun junasta ulos Malmi.


Se takaperin rullaava pyörätuolimies.


Likainen tusina, joka viettää torilla siestaa.


 


Puhdas on sekainen maailma.


En pelkää vertavuotavaa miestä.


 


Sieltä lopulta tulee.


Minun rakkaus.


 


Ylimmästä kerroksesta vaahteranlehtien luo.


 




"Älä tuupi"



Siellä kehuttiin tuupitun miestä.
Toivottavasti kertoisi kavereilleen.
Että Heitä on syytä pelätä.
Syyti sanoja.
Veti tupakkaa askista pois ja takaisin.
Tyttö sanoi: "Kyllä se tuuppiminenkin tappaa."
Loppua en kuunnellut.

Kommentit

Suositut tekstit