Dublinin runoja


patrick kavanagh
katsoo minua vastarannalta
mutaisen grand canalin ylitse
kunnostustyöt ovat käynnissä
pohja kaivetaan esiin kuluneilta vuosilta
rauta nostaa kerrokset hyvää ja huonoa
minä vaan istun ja katson patsaaseen
hän katsoo mutaista vettä minusta sivuun
vesi käy vähiin
eiköhän tämä hetki ollut tässä
jatkan matkaa
istahdankin vielä hetkisen
etsin hugenottien hautausmaata
kun joku etsisi minuakin
tämän piti olla onnellisinta aikaa
minä olen yksin dublinissa
pyytämälläkin


---------------------------------


olen köyhän miehen runoilija.
en lainkaan uskalias.
james joyce iski kuulemma noransa kadulta,
mutta kun nainen tulee minua vastaan
minä kävelen pois,
olen rakkauden epälähettiläs,
tilasin juuri uuden guinnessin
monta pehmeää aion mahduttaa alas,
vaikka espanjalaisen pariskunnan kälätys
häiritsee,
mutta en välitä, sillä
en ymmärrä, mitä he puhuvat.
kuinka rapistunut ihminen voi olla
rakkauden jälkeen, odottaessaan uutta
tai odottaessaan vanhan palaavan.
minä en pysty korjaamaan itseäni.
haluaako kukaan pelastusta?
mikä helvetti on pelastus?
mikä on se elämä, jota pitäisi elää?
millainen on hyvin eletty elämä
vai onko elämä arvokas sellaisenaan?
joidenkin mielestä olen saattanut elää
erikoisen, ehkä surullisen elämän
eläjänä minunlaisenani.


----------------------------------


olen jo kuudelta hotellilla
en jaksa enää yhtään kävellä
nuoruus ei anna anteeksi
kävelin maileja ja katselin samalla ihmisiä
juttelinkin muutaman kanssa

mitä päivästä jäi mieleen?
tyttö, joka hymyili ja toivotti hyvää päivän jatkoa
tulen niin vähästä onnelliseksi
peittoa kantava rähjäinen nuori mies
se oli todellinen
vihaa karjuva mies
näin sen jo eilen
vihaa sillä oli yhä mukanaan
se huusi muuten vaan
puisto jonka yleiseen vessaan ei päässyt sisään
vaikka kuulin sieltä tyttöjen kikatusta
mikäs minulle on nauraessa
pieni vakavannäköinen mies
jolla riittää huumoria
täällä taidetaan vihata poliisia
ikkunoiden suojana verkot

-----------------------------------

jätin aika kylmän pubin
hanan valumaan tulikuumaa vettä
en saanut hanaa kiinni
täällä ne ovat erilaisia
olen kierrellyt päivän ympäriinsä
ja paljon olisi pitänyt kirjoittaa
kyllä täälläkin viinaa juodaan
ja puolalaisia joka kadunkulmassa
minun piti lähteä yökerhoon
mutta täällä istun hotellihuoneessa
ja juon tennentsiä, joka ei maistu miltään
katson snookeria
josta ymmärrän jopa vähemmän
kuin omasta elämästäni
katusoittaja soitti
kummisedän teemaa
mutta minä en paisko ovea kiinni
edes minut hylänneiden edestä
toivottavasti en aiheuttanut
pubille vesivahinkoa
en halua pahaa
en edes vie toisten naisia
minä saan polttaa hotellihuoneessa tupakkaa
vaikka sen pitäisi olla kiellettyä
jo vuoden päästä
kaikki voi hyvinkin olla mahdotonta
minä annoin kaiken ja vähemmän


--------------------------------------------------

en ihaile ketään
minua ei pelota eikä vituta nyt mikään
vihaan vastauksia joilla ei ole merkitystä
minä elän niinkuin elän
olette siellä jo nukkumassa
kaikki tapahtunut murtaa minut jokapäivä uudelleen
ja murhaa kaiken lämmön minusta

-------------------------------------------

siellä se istui
se kirjallisuuden rienaaja
homo ja paha poika
herra wilde
kevyessä tihkusateessa
enkä meinannut häntä löytää
sen asuntokin oli suljettu
koska opiskelijat haluaa tutkia sitä vielä lisää
mutta ei meillä yhteistä kieltä olisikaan
puhun hassua ja harvinaista kieltä
ja pidän naisista
vaikka he eivät pitäisikään minusta
minua ei pidetä sukkelana
ei kyllä vittumaisenakaan
en liiku hienostopiireissä
en muissakaan piireissä
minä vaellan polkujani kuten wildekin kerran
vähemmän kiinnostavasti
vähintäänkin yhtä vakuuttavasti

-------------------------------------------------


irlannissa riittää isorintaisia naisia
moni niistä on paksuna
täällä niitä lapsia tehdään
eikä mietitä
onko hetki tai mies oikea
minä tulin dubliniin suremaan
mutta hevosenmuotoinen järvi
alapuolella herätti minut
ei tämä olo nyt sitten ole
parempi tai rohkeampi
hälyssä sitä on yksinäisempi
kuin yksin itsensä kanssa
liikennevaloissa kohtasin
suomalaisia tyttöjä
joista tummempi sanoi
että keskiviikkona sen täytyy tapahtua
ja käveli punaisia päin


niinkuin kaikki täällä

missä kuljenkin
silmäni löytävät heikot
näkevätköhän muutkin heidät
täällä on juoppoja kuin helsingissä
yksi tyttö viimeisillään paksuna
itkussa suin
paskainen valkoinen paita päällä
humalaisten kanssa
joista yksi lienee lapsen isä
o´connell street
minä en heitä tunne
eivätkä he tunne minua
vieressä virtaa
lähes kuivunut joki
joka halkoo tätä kaupunkia
olen yksin
koska kaipaan häntä
koska elän
ja koska katse löytää
surullisimmat vahingoittuneimmat vahingot
täällä kaikki on nurinniskoin
autot väärällä puolella
eikä sähköäkään saa kuin kolmireikäisestä töpselistä
vessanpöntöt tuhlaavat liikaa vettä
vereviä naisia löytyy
mutta se on jo
kolikon parempaa puolta


------------------------------------


minä vihaan norjaa
no ainakin oslon lentokenttää
tupakiksi ei saa panna
eikä varmaan muutakaan
onneksi tuo resepsuuni
vilkuilee minua hotellissani
täällä naiset tervehtivät ystävällisesti
tuntematonta muukalaista
jolla on myönnettävä kyllä vähän mahaa
eivät pelkää
että ystävällisyys antaisi toivoa
ylitseni ajavat yöjunat
yli kivisillan ylitseni
sananmukaisesti
daily herald irlannista
kirjoittaa että pohatta menetti omaisuutensa
ja että lääkäri salakuvasi alastonta naista
hyvä näin
minulla ei ole mainetta koskaan ollutkaan
en sitä kaipaa
yllättävän harvaa muutakaan asiaa
eukansalaisena voin asua missä haluan
mutta ketään ei voi pakottaa rakastamaan minua
yöjunaa ei tällä kertaa kuulu
mutta minun on yritettävä nukkua
suunniteltava aikatauluja
ja kohteita joissa käydä
resepsuunikin saattaa
minulle vielä puhua
hymyillä
joka sekin on vaihtoehtona tyydyttävä
kunhan viereisestä huoneesta
ei kuuluisi tänä yönä naimisen ääniä
nukahdan nyt
nyt se resepsuuni
sukii hiuksiaan edessäni
varma merkki
en ole asiakas muiden joukossa
muuttumattomat tilanteet
takaavat sentään elämälle katkeruuden
sille voi rauhassa puhua


-----------------------------------


mustarastas otti minut kotona vastaan
ei niin paljon pahaakin ettei hyvääkin
tämä on uusi alku
alku jollekin ja joillekin
lentokoneet ovat rasittavia
istutaan niissä
ja odotellaan
että oltaisiin perillä
vaikka on haluttu jonnekin lähteä
lentokoneissa tulee vihaiseksi
lihava huonosti kasvatettu kakara huutaa edessä
ja aina joku kinuaa vessaan vierestä
tyttö tarjosi minulle salmiakkia
se tulee suomesta niinkuin tyttökin
maistoin salmiakin huulilta
ja pyyhkäisin niiltä lopunkin maun

Kommentit

Suositut tekstit