Liikkumisen vapauden lyhyt historia



Lähes kaikki autotehtaat ovat tätä nykyä tekohengityksen tarpeessa tai henkitoreissaan. Usan teollisuuden ylpeys autoteollisuus on historiansa suurimmassa kriisissä horjuen konkurssissa.

Autojen vihaajat ovat tyytyväisiä autotehtaiden ahdinkoon, mutta en usko, että autoilu koskaan loppuu. Kun ihminen on kerran saanut liikkumisen vapauden, hän ei halua siitä luopua. Siinä ei auta julkisen liikenteen minkäänlainen kehittäminen. Osa ihmisistä haluaa olla riippumattomia, jos autoilussa olisi kysymys pelkästä autosta, tilanne olisi erilainen. Mutta auto on ihmiselle enemmän kuin tekninen kapistus.

Eilen TV1:ltä tuli erinomainen dokumentti autoista ja siitä miksi autot kulkevat juuri bensiinillä, eikä sähköllä. Ja miksi autotehtaat eivät halua tosissaan kehittää ympäristöystävällisempiä autoja. Autoilun alkuaikoina ei ollut itsestään selvää, että autot kulkevat bensiinillä, sähköautoja oli niitäkin.

Bensiinikäyttöinen osoittautui vain vaivattomimmaksi ja nopeammaksi, se siis näytti paremmalta kun meni kovempaa. Eihän kukaan halua toisten jalkoihin jäädä. Kyse oli vähän kuin VHS ja Beta-nauhurin valtataistelusta. Toinen vain onnistui myymään itsensä paremmin. Voi vain kuvitella, minkälaisia automme olisivat nyt, jos sähkö olisi voittanut. Toisaalta ei sähkökään saasteeton ole, niin kauan kun sähköä tuotetaan hiili- tai ydinvoimalla.

Mutta nyt tilanne on se, että autoja vihataan sen takia, että ne kulkevat bensiinillä ja saastuttavat ympäristöä. Autotehtaathan mielellään kertovat malliensa bensiinin kulutuksen pienenemisestä, mutta ne eivät halua tosissaan kehittää vaihtoehtoja bensiinille. Niin kauan kun ei ole pakko. Ja ei ole, jos Ari Vatasen kaltaisia ympäristönystäviä riittää päättäjissä. Öljy-yhtiöt ovat myös tehokkaimpia lobbaajia mitä maailmasta löytyy.

Autotehtaat ovat keksineet kehitystyön estämiseen saman syyn kuin muukin teollisuus. On kallista, sitten pitää irtisanoa henkilökuntaa. Noista sanoista harva päättäjä innostuu. Sitten he lypsävät kehitysrahat valtioilta, vaikka eivät pistä tikkua ristiin asian eteen. Vaikea on kuvitella, etteivätkö autotehtaat pystyisi halutessaan ratkaisemaan sähköautojen suurinta ongelmaa, toimintasädettä ja tolkutonta "tankkausaikaa". Pistettiinhän sodan aikana häkäpöntötkin autoihin, kun bensiiniä ei ollut kuin armeijalle.

Mutta se päivä on jo koittanut, että valtaosa autotehtaista on huomannut tehneensä vääränlaisia autoja. Ökymaasturit ja muut bensarosvot jumittavat satamissa, kun autoliikkeet saavat myydyksi vain pienempikulutuksellisia autoja. Ja niitäkin käytettyinä.

Tosin jotkut ihmiset vastustavat periaatteesta ympäristövouhkaamista ja ostavat ökymaasturin kiusallaankin, joten niin kauan sellaisia autojakin tehdään, kun niille riittää ostajia. Autotehtaat kuten muutkin yritykset korostavat mielellään tekevänsä sellaisia autoja, kun asiakkaat haluavat.  Tämän hetken tilanne tosin kertoo muuta.


Ja tulee sekin päivä, että öjy loppuu. Loppuuko autoilu, vai missä vaiheessa lähes saastettomat autot astuvat markkinoille? Hybridit ovat hyvä askel, mutta niiden pitäisi olla kansanauton hinnoissa, ennen kuin ne oikeasti tekevät vallankumouksen. Sen verran vähän ihminen seuraa bensamittarin värinää.

Kuvassa oma menopelini VW Polo, jonka ei pitäisi olla sieltä suurikulutuksellisemmasta päästä.

PS. Autoista puheen ollen. Suomi on kieltojen ja sääntöjen luvattu maa. Nyt kuulemma asfalttimiehillekin pistetään neonväriset huomioliivit päälle valtiovallan toimesta. Eli lihaksilla pullistelu saa loppua.

Kommentit

Suositut postaukset