Kirja-arvio: Jyrki 1995-2001 - Nuoriso-ohjelman nousu ja tuho

 

Silloin kun joskus olin vielä nuori vuonna 1995 Jyrki-ohjelma oli kuuminta hottia Suomen televisiossa. Oikein muuta ei päivittäin ollut edes tarjolla nuorille. 

Sitä en tiennyt, kuinka paljon tuskaa ohjelman taakse on kätkeytynyt, sen kertoi jo muutaman vuoden takainen historiikki Jyrki - Nuoriso-ohjelman nousu ja tuho

Ihmeen positiivisen kuvan juontajat onnistuivat aikoinaan välittämään television kautta despoottimaisesta johtajastaan huolimatta, jonka käytöstä perusteltiin alkoholismilla. Ikään kuin kaikki alkoholistit automaattisesti nöyryyttäisivät ja kiusaisivat alaisiaan. 

Meno oli ollut toki muutenkin hurjaa ja kosteaa Jyrkissä, kuten 90-luvulla tuppasi vielä olemaan työympyröissäkin. Suurimmalle osalle ohjelman tekijöistä tuntuu kuitenkin jääneen hyvät muistot ajasta. Kukapa ei jaksaisi nuorena kaikkea.

Kirjan toimittaneet Juuso Määttänen ja ex-jyrkiläinen Joonas Hytönen ovat tehneet vakuuttavaa työtä. Teksti on harvinaisen sujuvaa ja juuttuu vain harvoin junnaamaan. Kiinnostavuus säilyy ainakin 90-luvun eläneelle. 

Jyrkiläisten haastattelut ovat tietenkin kirjan parasta antia. Heistä moni on suostunut haastateltavaksi, ei kuitenkaan kovan kritiikin kohteena ollut pomo Marko Kulmala. Ehkä ymmärrettävistä syistä. 

Tämän päivän tv-ohjelmistoa kun katsoo, niin Jyrkin kaltaista luovaa hulluutta ei enää televisiossa näe. Kaikki on nykyisin formaattia formaatin perään ja vieläpä uusintoina. Esikuvansa toki Jyrkilläkin oli, mutta kanadalaista Muchmusicin esimerkkiä ei varmaankaan imitoitu kuin piru Raamattua. 

Jopa Jyrkin keskeistä sisältöä ollut musiikkivideomaailma on nykyisin jumittanut täysin ja siirtynyt Youtubeen. Ainakaan televisiossa musiikkivideoita ei enää näe. Ennen Jyrkiä Suomessa ei oikein kunnon musiikkivideoita edes tehty. Jyrkillä oli iso osuutensa suomalaisiin menestystarinoihin ulkomailla, kuten HIM-yhtyeen menestys esimerkkinä. 

Jyrkin tappoivat hätäpäissään Maikkarin johtajat, kun yhtiö sukelsi menetettyään mainosmonopolinsa televisiossa. Netissäkään brändiä ei ihme kyllä säilytetty, vaikka netti vuosituhanne alussa teki vahvasti tuloaan jokaiseen kotiin. Mutta niin ei säilytetty vaikkapa Suosikkiaan edes verkossa.

Kommentit

Suositut postaukset