Kuulun niihin harvoihin - edelleen
Väsytän teidät nyt uuvuksiin sosiaalisella medialla ja viestintään liittyvillä asioilla.
Viestinnän ammattilaisille tehtiin tänäkin vuonna loppuvuodesta jo perinteinen kysely alan tilasta, johon vastasi yli 1000 viestinnän ammattilaista eli varsin vaikuttava määrä. Keskityn seuraavassa vain julkisen sektorin viestinnän ihmisiin, kun minulla on alasta kokemusta.
Itse en taida olla oikeassa porukassa, sillä julkisen sektorin tiedottajista yli 90 prosenttia on naisia ja omaa korkeakoulututkinnon. Miesten osuus tiedottajista on vähentynyt vajaassa kahdessakymmenessä vuodessa vajaasta puolesta nykyisiin lukemiin. Aika huolestuttava kehityskulku. Keski-ikä on lähes 50 vuotta, joten nuoriakaan ei liikaa ole. Olisiko julkinen puoli sitten nuorten mielestä vähemmän seksikästä, vai eikö tilaa vain anneta?
Pomoiksi ainakin annetaan tilaa nuorille. Mielenkiintoista on, että viestintäjohtajista lähes 40 prosenttia on siirtynyt tehtäviinsä suoraan koulunpenkiltä. Haloo, eikö millään elämänkokemuksella enää ole nykyisin merkitystä. Osaamista kaivattaisiin eniten sosiaalisesta mediasta. No, se taitaa kyllä pitää paikkaansa.
Keskipalkka liikkuu 3 300 eurossa, liekö muutaman viestintäjohtajan palkat nostaneet kokonaiskuvaa edullisempaan suuntaan. Julkisella sektorilla koulutus ratkaisee palkan ja etenemisen suhteen, ja se näkyy vastauksissa. Yksityisellä sektorilla myös työn vaativuudella ja tuloksilla on merkitystä enemmän kyselyn mukaan. Naiset saavat miehiä vähemmän palkkaa, hieman yllättäen, vaikkei siltikään, kirkon viestintätehtävissä erot ovat palkan suhteen julkisella puolella pienimmät.
Julkisella sektorilla viestinnän tulostavoitteet ovat vähenemään päin. Eikä ihme, sillä millä menestystä mitattaisiin satavarmasti. Ei myynnillä ainakaan. Jos mittari ovat vaikka tyytyväisten kuntalaisten määrä, niin kuinka paljon siitäkään on viestinnän ansiota. Viestinnän arvostus on silti kasvussa julkisen sektorin työpaikoilla. Tämän muutoksen olen itsekin huomannut. Oli jo aikakin totta puhuen.
Tyytyväisiä oloonsa julkisen puolen tiedottajat kuitenkin olivat. Ihme kyllä kuitenkin puolet oli harkinnut vakavasti työpaikan vaihtoa. Etenemismahdollisuuksiin oltiin tyytymättömiä, mikä onkin lähes mahdotonta vaihtamatta työnantajaa julkisen puolen todellisuudessa. Sitä kuvastaa myös tulos, että 60 prosenttia uutta työpaikkaa hakeneistakin koki uuden duunin löytämisen miltei mahdottamaksi. Uupumus on vähentynyt, mikä on aika yllättäväkin tulos projektien ja hankkeiden ja iltapäivälehtiin soittelijoiden maailmassa.
Helsingin Valtsikassa puolestaan on tutkittu ihmisten suhtautumista perinteiseen ja sosiaalisen mediaan. Perinteisen mediaan (lehtien verkkolehdet) luotti eritoten nuoret. Aika yllättävä tulos. Vai lukjevatko ollenkaan perinteistä paperimediaa? Perinteistä mediaa pidettiin suorastaan luottamuksen takeena. Sosiaalista mediaa pidettiin taas lähinnä vuorovaikutusvälineenä.
Kommentit
Lähetä kommentti