Miksi mäkään en pääse joka paikkaan?

Tällä viikolla nousi kohu, kun rikkaat miehet eivät tuntuneet haluavan Pörssiklubille naisia. Lopulta heidän oli nöyrryttävä ja laskettava naisetkin siemailemaan viskiä ja sikaria. Tosin sikari ei taida enää röyhytä sisätiloissa tupakkalain muutoksen jälkeen.

En tosin tiedä, kuinka moni nainen edes tuonne äijäkööriin on ryntäämässä. Toivottavasti joku nyt edes periaatteesta. Olo voi olla yhtä kiusallinen kuin miehenä marttakerhon kokouksessa tai vesijumpassa.

Mietiskelin, taas kerran, että ovat pysyneet kiinni minullekin moneen paikkaan. Pörssiklubille ei taida persaukisella miehelläkään olla asiaa. Ja on lasikattoon pääni on kolahtanut aiemminkin. Eipä minulla ole ollut haluakaan herrakerhoihin ja muihinkaan kerhoihin.

Yökerhon oveltakin on käännytetty, kun en kuulu asiakasprofiiliin ja monissa muissakin paikoissa on annettu ymmärtää, etten nyt ihan kuulu tänne. Minun on vain ollut turha tehdä mitään valituksia, koska olen mies ja en edes edusta mitään vähemmistöä. 

Olen joskus kuulunut yhdistyksiin yms., mutta niistä kaikista olen myös lähtenyt. Nautin täydellisestä vapaudesta. Minun ei tarvitse miettiä, sitooko minua veljeys jossain kerhossa. Vapaamuurareihin ei ole pyydetty, eikä edes Lionseihin, joten varsin rauhassakin ole saanut olla.

Jos herrakerhoista puhutaan, niin taitavat olla vähän sellaisten vallakkaiden miesten vertaistukiryhmiä. Heitä kun sätitään milloin mistäkin, niin ne taitavat nauttia, kun saavat olla kerrankin "omiensa" parissa.

Herrakerhot kiehtovat kansalaisten mielikuvitusta. Moni luulee, että niissä sorvataan rahakkaita sopimuksia ja poliittisia päätöksiä kuntoon. Näin varmasti voi olla. Mutta herrakerhot kiehtovat niiden jäseniäkin siksi, että ne ovat salaperäisiä, eivätkä kerro toiminnastaan. Niin kauan ne pysyvät myös kansalaisten mielenkiinnon alla.

Mutta entäpä jos ne herrat vain haluavat puhua niissä ns. paskaa keskenään ja viettää iltaa. Sitä emme tiedä, sillä herrakerhot eivät toiminnastaan tiedota.

Joskus olen miettinyt, taas kerran, että mitäpä jos hakisi piruuttaan kaiken maaailman kerhoihin ja yhdistyksiin, joihin ei ole pääsyä. Tosin herrakerhoihin ei kai haeta jäseneksi, vaan hyväksytään. Onhan niitä kai vain naisillekin suunnattuja kerhoja, joihin minun pääsyni rajoitettaisiin sukupuoleni takia.

Kommentit

  1. Olisi kyllä jännää olla kärpäsenä katolla kuuntelemassa herrojen juttuja että tietäisi mistä oikein puhutaan...

    VastaaPoista
  2. Joskus haastattelin erästä vapaamuuraria. Halusi tavata jossain syrjäisellä huoltoasemalla, etteivät veljet olisi nähneet. Eli nämä herrakerhot haluaa pitää kaiken salassa.

    VastaaPoista
  3. Sitä suuremmalla syyllä kärpäsenä katolla olisi kiehtovaa olla

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit