Viimeinen Posti sulki ovensa: Miksi palvelemme itse itseämme ja maksamme siitä?

Helsingin Pääposti laittoi tänään ovensa säppiin. Jotain ironiaahan siinä on, että Helsingin keskeisimmässä paikassa olevasta rakennuksesta ei saa enää postipalveluita.

Jo aiemmin postipalvelut olivat rakennuksen pohjimmaisessa luukussa ja hirveät jonot olivat aina kun siellä kävi. Kuulemma pakettiautomaatit palvelevat asiakasta ja tarvetta oikealle postille ei ole, vaikka jonot olivat hurjat.

Mutta mitä palvelua se sellainen on, jos itse teet työt. Itse en kyllä opettele enää käyttämään mitään automaatteja. Mutta palveluthan paranevat tietenkin. Mutta milläköhän tavalla?

Ja eihän tämä vain Postin ongelma ole. Pankkikonttoria, josta oikeasti saat pankkipalveluja saat etsiä kissojen ja koirien kanssa. Etc. Etc. Hulluintahan tässä kaikessa on, että itse maksamme siitä, että itse palvelemme itseämme.

Koronaepidemia taitaa vielä nopeuttaa tätä kehitystä. Nyt päästään tyrkkimään viimeisetkin jukuripäät digiaikaan. Halusit tai et. Sanokaa minun sanoneen, niin 10 vuoden päästä saat etsiä kaupasta kassahenkilöä vaan maksat itse ostoksesi. Hienossa ravintolassakin saat varmaankin maksaa erikseen, että sinua palvelee oikea tarjoilija.

Sitä sitten ihmettelen, että mitä ihmiset tekevät tulevaisuudessa työkseen? Palveluammatit ovat työllistäneet ihmisiä, mutta jos kohta itse palvelemme itseämme, niin mitä sitten? Tuleeko kaikista tietokoneen näprääjiä ja ohjelmoijia?

No en tiedä. Paljon elämä on tietenkin helpottunut tietotekniikan yms. myötä, mutta jonot eivät. Jos oikeasti haluat jotain palvelua saat jonottaa sitä kauemmin kuin 30 vuotta sitten, kun asiakaspalvelijoita oikeasti oli riittävästi.

Nykyisin asiakaspalvelua luullaan olevan se, että painelet eri numeroita puhelimeesi epätoivoisesti yrittäen tavoittaa ihmistä. Normaalista asiakaspalvelusta pitäisi maksaa extraa. Se on vähän sama jos itse myisin jutun ja laskuttaisin erikseen asiakasta siitä, että kirjoitan jutun kunnolla. Kun sen pitäisi olla itsestäänselvyys.

No. Setämies on taas puhunut.

Kommentit

  1. Ja sitten se turhautuminen ja veetutus puretaan siihen asiakaspalvelijaan, joka ei ole millään tavalla vastuussa näistä järjestelyistä. Harvalle tulee mieleen vaatia tämän alimman portaan esimiestä paikalle, ja antaa edes esimiehen kuulla riittävän suurella äänenvoimakkuudella, mitä mieltä ollaan tästä paskatouhusta. No, esimiehellä on oma esimiehensä ja tällä omansa, ja nämä mölöthän eivät koskaan joudu vastaamaan omien voiton maksimointiin pyrkivien päätöstensä seurauksista tavan kansalaisille.

    VastaaPoista
  2. Esimiehiä ei saa koskaan kiinni, kun ovat aina kokouksessa tai koulutuksessa :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut postaukset