Loppu se tuli Ladallekin
Saabin loppu oli apea. Koko automerkki katoaa maanpäältä. No, Saabeista en ole perustanutkaan.
Hyvin ei käynyt myöskään Ladalle. Ladojen maahantuoja ilmoitti lopettavansa Ladojen maahantuonnin. Venäjällä niitä toki huristelee jatkossakin. Uutinen tuli iskuna itäautojen ystäville, mutta totta puhuen en itse näistä uusista Lada-malleista ole innostunutkaan. Samara ei ollut enää oikea Lada. Näitten uusien Lada-mallien nimeä en edes tiedä.
Tässä näette sen ainoan oikean Ladan.
kuva: ladakerho.fi
Vanhan kunnon pyöreälamppuisen Ladan.
Isävainaalla oli tapana ostaa Ladoja, kyse oli varmaan yhtä paljon ideologiasta kuin Ladan huokeasta hintalaatu-suhteesta. Yhdessä kävimme Konelassa renkaita potkimassa. Ja jos ei löytynyt Ladaa, niin sitten ostettiin Warre eli Wartburg, joka oli Ladaakin sympaattisempi auto. Wartburgin sympaattista olemusta en tosin osannut lapsena vielä arvostaa, vaan olisin heittäytynyt mielummin länsiauton vietäväksi. Hyväähän ei koskaan ymmärrä silloin, kun se on käsillä.
Lada oli muuten silloin 70- ja 80-luvuilla oli Suomen myydyimpiä automerkkejä. Varsinkin maaseudulla kuvankaltaiset huristelijat olivat tuttu näky. Lada näytti kyntensä talviajossa, se käynnistyi pakkasessa kuin pakkasessa. Ladaan sai pakattua kyytiin myös isonkin perheen, aikana jolloin jättimäisia lastenturvaistuimia ei vielä tunnettu. Ja katolle saatiin kiinni kattoteline, niin kulkivat tavaratkin mökille sutjakasti.
Ladan kojelauta oli niin yksinkertainen, että kun katsoo uusien autojen kojelautaa, joka on täynnä mitä monituisempaa nippeliä, niin pääsisi helpotuksesta itku, että minähän tiedän, mitä nämä kaikki nappulat tekevät.
Vaikka aika ajoi Ladoista ohi, Ladoista jäi onneksi kivat muistot.
Kommentit
Lähetä kommentti