Runoja eristyksestä osa 6

Imppari Korsossa
Tulin kotiin eräänä talvisena yönä 1990.
Imppari istui porttikongissa muovipussi jalkovälissään.
Liima oli hyvää ja sitä sai vielä helposti.
Silloin heillä oli tapana impata kotilähiössäni.
Hän saattoi olla yksi kiusaajistani.
Tai sitten ei.
Mietin,
potkaisisinko päähän vai sylkisinkö?
Kuten he sylkivät ja potkivat minua.
Mutta en.
En tehnyt mitään.
Kävelin kotiini sotahistoriani pariin.
Sota käynnissä kotonakin.
Seuraavana aamuna
lähtiessäni vastentahtoisesti kouluun *niinkuin aina
imppari oli kadonnut.

-----------------------------------------
Ylistetty
Ylistetty olkoon Jumala.
Aina. Ei turhia sanoja hänelle.
Ei turhia toiveita hänelle.
Ei haaveita.
Eteenpäin.
Älä odota.
Jumala odottaa.
Autetaan toisiamme.

----------------------------

Kuittaamattomat velat

Kuolema ei kuittaa velkoja.
Rakkaus ei tavoita kuoleman jälkeen.
Olet samanlainen kuin ennenkin.
Muisto sinusta
antaa ihmisille
enemmän pelivaraa.
Et suotta kuollut.
Kuolema ei kuittaa velkojasi.
Saat anteeksi sielusi edessä.

------------------
Kuolleet  etsivät minua
Joka yö kuolleet saapuvat hakemaan minua.
Yksi kerrallaan muistoista.
He etsivät minua huoneista,
joissa en enää ole.
Ottavat kiinni kun putoan, suutun tai kadun.
Vielä he eivät ole saaneet minua mukaansa.
Ehkeivät he vain uskalla pyytää.
Tai etsivätkö vain väärästä huoneesta?

----------------------

Musta leski ja siunattu mies

Olet kuin Jekyll ja Hyde.
Yhtenä hetkenä kaunis, toisena hullu.
Riehut kuin tulimyrsky
tai makaat hiljaa maaten.
Minä kaikessa tässä välissä,
huitoen myrskyn keskeltä rauhaan.
Olet mahtava voima,
haavoittuva pieni tyttö.
Minä kuljen vain päivistä toiseen
niistä enää välittämättä.
Yritän päästä sinusta eroon,
mutta et anna minulle siihen mahdollisuutta.
Rakkauden hämähäkinverkko.
Musta leski ja siunattu mies.

-------------------------------

Musta perjantai
On perjantai.
Tulit takaisin retkiltäsi.
Sitä en tiedä, ketä tapasit.
Ei se minulle kuulu.
Ei se minua kiinnosta.
Musta perjantai.
En ota vuodetta ja käy.
Voi. Niin musta perjantai.
Muualla pakenee tulevaisuus.
Elämä siellä,
minulla musta perjantai.
Sinä tulit takaisin luokseni,
niinkuin olisit aina ollut.
Hiljainen uhkaus.
Rauha taistelun jälkeen.
Varomaton karvaton kissa
pelokkaan hiiren äärellä.
Arvoton raivo.
Se toistuu vääjäämättä.

--------------------------------------

Muovisotilaat
Muovisotilaat kuolevat maansa puolesta.
Muovisotilaat kuolevat turhaan.
Kuolema on samanlainen
kuin tuhansia vuosia sitten.
Kaatuneet eivät nouse.
Äidit jäävät kaipaamaan.
Lähdön hetki on aina sama.
Peruuttamton ja raju.

----------------------------

Yö oli Tapanin
Tapani odotti aina öitä.
Kun vaimo nukkui,
kaivoi Tapani hameensa esiin.
Salaa oli oltava tyttö.
Ei poikia tyttöinä hyväksytä.
Yö oli aina vain Tapanin.

Kommentit

Suositut tekstit