Teatterissa: Anton Tšehovin Lokki Kansallisteatterissa: Taianomainen hyppy tunteisiin
Kuva: Tommi Mattila |
Näytelmä toimiikin tunteiden ja sen uskomattoman visuaalisuuden kautta, joka vielä pari päivää näytöksen jälkeen vaikuttaa. Aika uskomattoman hyvin teatterilta, jossa tämä melankolian, itsekkyyden ja surun sekä haaveiden murentumisen tunnekirjo tapahtuu yhdessä huoneessa.
Näytelmän kantavaksi voimaksi nousee onnettomasti rakastunutta Masaa näyttelevä Emmi Parviainen, joka osaa vetää epätoivon ja kiukun ajoittain jopa viihdyttävästi, ettei se ahdista. Menettämättä uskottavuutta lainkaan. Hän aloitti myös toisen puoliajan räjähtävästi laulutulkinnallaan.
Tunnemyrskyihin kaivattua huumoria toi Vesa Vierikko Pjotr Sorinin roolissaan. Hänkin unelmansa menettänyt kuten muutkin, mutta vähemmän dramaattisesti.
Kuva: Tommi Mattila |
Aikani jouduin pohtimaan myös näytelmän visuaalisuutta. Mietin kauan, mitä ne portaat merkitsevät näytelmässä, jotka eivät johda mihinkään. Sitten ymmärsin, että juuri sitä, että ihminen pyrkii jonnekin, minne ei pääse.
Masan ja Irinan päälle pudotettua vaalea sadettakin pohdin. Sitten tajusin, että suolaahan se on molempien haavoihin. Onneksi teatterissa melankolia ja suru voi olla myös kaunista. Sovitttaja-ohjaaja Anne Rautiaiselle täydet kunniamaininnat tarkoin ajatellusta kokonaisuudesta, joka ei ole missään vaiheessa itsestäänselvyys katsojalle.
Kommentit
Lähetä kommentti